Mai bun este puținul celui drept, decât bogăția multă a păcătoșilor

Mare lucru este ca omul să aibă binecuvântarea lui Dumnezeu. Este o mare bogăție! Tot ceea ce are binecuvântare stă în picioare, nu se dărâmă. Iar tot ceea ce nu are binecuvântare, nu va sta în picioare. Nedreptatea este un mare păcat. Toate păcatele au circumstanțe atenuante, nedreptatea, însă, nu are; atrage urgia lui Dumnezeu. Înfricoșător lucru! Cei care nedreptățesc, își pun foc pe cap. Pe de o parte fac o nedreptate, iar pe de altă parte le mor ai lor și nu dau importanță. Cum să sporească oamenii cu atâtea nedreptăți? Fac ceea ce fac și dau drepturi diavolului; pentru aceasta suferă încercări, se îmbolnăvesc etc., apoi merg la preot și-i spun: ”Fă rugăciune ca să mă fac bine!”.

Cele mai multe rele se întâmplă din pricina nedreptății. De exemplu, când se adună avere cu nedreptate, oamenii trăiesc puțini ani ca ”fiii de boier”, dar după aceea toate pe care le-au adunat le dau la doctori. Psalmul ce spune? ”Mai bun este puținul celui drept, decât bogăția multă a păcătoșilor”. ”Cu nedreptate adunate, în vânt risipite”. Câte se adună, dispar; pe toate le ia vântul. Rar, la foarte puțini se întâmplă ca bolile, falimentările etc. Să fie o încercare de la Dumnezeu. Unii ca aceștia vor avea plată multă. De obicei, cei care trec prin astfel de încercări, devin mai bogați, la fel ca și Iov. Mulți oameni care rămân neputreziți, pătimesc aceasta și din pricină că au făcut vreo nedreptate.

Cel ce nedreptățește se chinuiește

Cel ce nedreptățește și, în general vorbind, orice vinovat, când nu cere iertare, este chinuit nu numai de conștiința sa, ci și de supărarea celui nedreptățit. Pentru că atunci când cel nedreptățit nu-l iartă, ci cârtește, cel care a greșit se chinuiește și mai mult. Nu poate dormi, ca și cum l-ar lovi valurile și l-ar învârti ca un titirez. Este un lucru tainic felul cum simte el aceasta. Precum atunci când cineva iubește pe unul și se gândește la el în sensul cel bun, acela o simte, așa și în cazul acesta. O, cum îl chinuie nemulțumirea celuilalt! Chiar departe să fie, în celălalt capăt al lumii, nu se poate liniști când celălalt este supărat din pricina lui.

Ne întrebăm dacă este nesimțitor, suferă? Și ei suferă, doar dacă se dedau distracțiilor, uită. Se întâmplă ca cel nedreptățit să îl ierte pe vinovat, dar să-i rămână puțină supărare în el. Dacă însă vinovatul va cere iertare, iar cel nedreptățit nu i-o va da, atunci se va chinui acesta din urmă. Nu există foc mai mare ca pârjolul lăuntric al conștiinței. Aceasta îl va chinui și îl va mânca precum cariul, atât în această viață și, firește, îl va mânca ”viermele cel neadormit” mult mai mult în cealaltă viață, cea veșnică, dacă omul nu se va pocăi aici și nu va îndrepta nedreptățile făcute semenilor săi, fie numai și prin intenția cea bună, în cazul că nu poate în alt chip.

Există doar două tipuri de nedreptate: materială și morală. Nedreptatea materială este atunci când cineva îl nedreptățește pe altul în lucruri materiale. Iar nedreptatea morală este atunci când, de pildă, cineva înșeală o tânără. Iar dacă e orfană, își îngreuiază sufletul său cu o greutate de cinci ori mai mare.

Cuviosul Paisie Aghioritul, Cu durere și dragoste pentru omul contemporan” 

loading...

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *