Unde este începutul căderii?
Uneori, atunci când am vizitatori, nu ca acum jumătate si jumătate, ci numai bărbati, care trăiesc în mare parte cu mintea (femeile traiesc mai mult cu inima si sentimentul), îi aud adeseori plângându-se că trăim într-o epocă grea, că azi are libertate completă orice fel de învățătură ateistă și erezie, că Biserica s-a făcut ținta atacurilor multor dușmani. Si că începe să stăpânească frica ca nu cumva aceste valuri sălbatice ale necredinței și ale eresurilor s-o înece. Eu însă le spun:
– Nu vă nelinistiti. Nu vă temeti pentru Biserică. Ea nu se va pierde. „Portile iadului n-o vor birui“. Ea va rezista până la a doua Venire. Nu purtati grija pentru Biserică, ci trebuie să vă temeti mai degrabă pentru voi însivă. Pentru ce epoca noastră este foarte grea? Ce anume o face să fie grea? Iată ce: faptul că azi este foarte usor ca cineva să apostazieze de la Hristos. Iar când se întâmplă așa ceva – a venit pierzarea.
Toti cei ce urmeaza lui Hristos, cuviosii Lui, vor împarati împreuna cu El. Dar cunoastem si alti oameni, care s-au îngrijit sa urmeze si sa imite nu pe Hristos, ci pe satana. Cu siguranta cunoasteti si astfel de predicatori si învatatori. Daca nu si lucrarile lor, cel putin numele lor: Nietzsche, Renan si altii. Ce au făcut? Au răsturnat principiile morale. Care va fi partea lor când ei au făcut tot ce au putut ca să semene diavolului în orice cruzime si în orice murdărie? După moartea lor, ce altceva i-a putut astepta decât căderea în stapânirea aceluia? Un proverb rusesc spune: „Fă-te cu sila frate fratelui tău”. Cei ce se silesc a-I placea lui Hristos, vor împărăți cu El. „Fă-te cu sila frate fratelui tău”.
Azi este foarte usor să cazi de la Hristos si să ajungi în ghearele stăpânitorului întunericului. Mergi pe stradă si într-o vitrină vezi expusă o carte, care se pare că vorbește despre dumnezeirea lui Hristos. Atunci gândul îti spune: „Hai, cumpăr-o și citește-o!”. E bine ca omul să nu dea importanță unui astfel de gând, ci să cugete: „Cine mi-a adus acest gând?” Cine altul decât diavolul, de vreme ce cartea are ca scop să defaime învățătura Bisericii? Un altul a mers, a cumpărat-o, a citit-o si a trecut de partea cealaltă; s-a lepadat de Hristos. Unde este începutul căderii? În gândul viclean. Oare Tolstoi nu s-a pierdut din pricina gândurilor viclene? Altfel ar fi putut si el sa fie sfânt.
Sfântul Varsanufie de la Optina în Profeții și mărturii creștine pentru vremea de acum, vol I, Editura Biserica Ortodoxă, Alexandria