Și oamenii evlavioși și cu viața sfântă pă­cătuiesc, și păcătuiesc mult

Dupa socotinta Dascalilor Bisericii, pa­catul este de doua feluri. Unul este cel care il stapaneste pe om, si despre acesta spune Apos­tolul: sa nu imparateasca pacatul in trupul vostru cel muritor, ca sa-l ascultati pre el intru pofte­le lui (Rom. 6, 12). Acest pacat se mai numeste si pacat cu voie, fiindca este facut cu buna vrere, cu planuire, cu buna stiinta, cu deadinsul si cu inainte-chibzuinta, si este impotriva constiintei, pe care o raneste si o nelinisteste: de pilda, curvia, rapirea, furtul, inselaciunea, amagirea aproape­lui, inversunarea impotriva lui scl. Acest pacat este numit de moarte, pentru ca ii lucreaza moarte vesnica celui care pacatuieste daca acesta nu se va pocai, dupa invatatura Apostolului: pla­ta pacatului este moartea (Rom. 6, 23), si de ase­menea: pacatul, savarsindu-se, naste moarte (Iac. 1, 15).

Credinta si harului Sfantului Duh nu pot ramane in om impreuna cu un asemenea pa­cat si sunt izgonite prin el – iar omul ce pacatu­ieste se lipseste astfel de toate bunatatile doban­dite prin Hristos, si Hristos cu nimic nu ii folo­seste pana ce va inceta sa pacatuiasca. De asemenea pacate adevaratii crestini se pazesc, prin credinta si prin harul Sfantului Duh se nevoiesc impotriva lor (vezi cu privire la pacatele acestea 1 Cor. 6, 9-10; Gal. 5, 19-21 si alte locuri ale Scripturii).

Celalalt fel de pacat este cel care traieste in om, dar nu il stapaneste pe om, si nu e altceva decat neputinta firii, trupul cu patimile si pof­tele, care se scoala impotriva duhului, stricaciu­nea si rautatea care se naste odata cu omul. Acestui pacat i se impotrivesc prin puterea cre­dintei si a duhului cei evlaviosi, neingaduindu-le sa puna stapanire pe ei. De pilda, scoate capul pofta de necuratie, sau de razbunare, sau de ura, sau de necajire a aproapelui s.a.m.d. – ei poto­lesc, smeresc si biruie aceasta pofta. Si cu toate ca cei evlaviosi se impotrivesc acestui pacat, fiind totusi biruiti de neputinta, adeseori fac ceea ce nu voiesc si nu stiu (Rom. 7, 19).

Din sfantul Cuvant al lui Dumnezeu stim ca pana si oamenii evlaviosi si cu viata sfanta pa­catuiesc, si pacatuiesc mult. Mult pacatuim, zice Apostolul (Iac. 3, 2). Si Sfantul Ioan marturiseste: de vom zice ca pacat nu avem, pre noi insine ne inselam, si adevarul nu este intru noi (I In. 1, 8). Si pentru iertarea pacatelor se va ruga tot cuvio­sul la vreme bine cuvioasa (Ps. 31, 7). Si Hristos le porunceste celor credinciosi, care au fost in­dreptatiti prin sangele Lui si care il marturisesc pe Dumnezeu Tatal prin harul Lui, sa se roage: Tata! Ne iarta noua gresalele noastre, stiind ca pacatuiesc toti. El porunceste sa-i iertam fratelui nostru greselile savarsite fata de noi: luati aminte de sine-va: de va gresi tie fratele tau si de sapte ori de se va intoarce la tine, zicand: „caiescu-ma”, iarta-i lui. Si macar de sapte ori in zi de va gresi tie, si de sapte ori se va intoarce la tine, zicand: „caiescu-ma”, iarta-i lui (Lc. 17, 3-4).

Iar cine pacatuieste impotriva fratelui, pacatuieste si impotriva lui Dumnezeu, de vreme ce nu pazes­te porunca Lui: sa iubesti pre aproapele tau ca pre tine insuti (Mt. 22, 39). Drept care si Sfantul Proroc striga catre Dumnezeu si suspina: sa nu intri la judecata cu robul Tau, ca nu se va in­dreptati inaintea Ta tot cel viu (Ps. 142, 2). Pen­tru ca Dumnezeu nu vede si judeca doar lucru­rile si pacatele noastre dinafara, ci si gandurile launtrice, aplecarile si planurile inimii, ca Cel care cerceteaza inimile si rarunchii, limpede va­zand si astfel judecand.

loading...

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *