Cum sã ne împotrivim ispitelor de la diavoli?
Diavolul atacã permanent. Cum zice Mântuitorul: Stã ca un leu, cãutând pe cine sã înghitã. Atacã permanent. Diavolul nu este o putere. Diavolul este un tolerat. Omul are mult mai multã putere decât el, pentru cã e botezat și are harul și puterea lui Dumnezeu asupra lui. În plus, fațã de multe alte lucruri, omul are înger pãzitor, care știe și cunoaște toatã lucrarea diavolului asupra omului. Dar nu poate determina îngerul pãzitor mântuirea omului fãrã om.
Ca sã vorbim militãrește, ei sunt în ceartã permanentã. Cãci, dacã e duhul rãului și duhul binelui, e întotdeauna o contradicție între extreme. E o ceartã permanentã, dar biruie acela de partea cãruia este omul. Adicã tu, dacã ești de partea diavolului cu faptele tale, el îl biruie pe îngerul pãzitor și îți dai seama în ce umilințã îl pui sau cât este de mare cãderea ta, fie ea chiar micã. Diavolul se mulțumește chiar cu un vârf de deget, chiar cu un fir de pãr, dacã-i dai. Mântuitorul, însã, zice: „Nu, mie sã-Mi dai tot. Întreg sã fii”.
Diavolul se mulțumește chiar și numai cu un fir de pãr, dacã-i dai din tine, cã prin asta stãpânește tot. Adicã rãul nu are nici un fel de relație cu binele, cu nici un chip. Dar el a fost distrus de moartea și învierea Mântuitorului și i-a mai rãmas, cum zic Sfinții Pãrinți, numai vârful cozii, adicã o putere foarte neînsemnatã, dar activã, pentru a-l ispiti pe om, ca sã-l încununeze.
Binele și rãul sunt mereu prezente în om, datoritã ispitirii. Nu totdeauna ne ispitește vrãjmașul, cãci ispitește și neputința omeneascã. Diavolul este un tolerat, nu este o putere. Atacã permanent, dar dacã te rogi cu insistențã, nu are nici un fel de putere. Dacã te închini, închinarea și crucea au o foarte mare putere asupra lui, pentru cã zicem: „Slavã Tatãlui și Fiului și Sfântului Duh!” Adicã toatã înãlțimea, toatã adâncimea și toatã lãțimea sunt pline de Sfânta Cruce.
Așa cã avem la îndemânã foarte multe arme împotriva diavolului. Avem Sfânta Cruce la îndemânã, avem credința, avem harul lui Dumnezeu, mai ales, care ni s-a dat la Botez, ca noi sã biruim. Dar ne-a mai lãsat și un adversar, ca sã ne putem încununa, ca sã luptãm cu cineva, sã luptãm cu el, adicã pe îngerul rãu. Și frumoasã e perioada asta de luptã! Deci sã fim treji și sã cerem harul Duhului Sfânt ca sã putem birui.
Părintele Arsenie Papacioc, Despre căsătorie