Nascatoarea de Dumnezeu este mai cinstita decat Heruvimii si decat Serafimii si decat toata faptura; pentru tine, crestine, pentru mantuirea si inaltarea ta; ca sa te mantuie si sa te acopere; toti cei placuti lui Dumnezeu sunt slaviti pentru minunatul chip in care s-au izbavit de pacat, pentru maretia minunilor lor, care izvorasc din pantecele lor ca niste rauri de apa vie revarsata asupra intregii lumi, pentru neputrezirea ramasitelor lor – toate acestea iti sunt tie spre mantuire si ridicare din pacat, pentru a putea sorbi din acest izvor de apa vie si din acest manunchi de minuni; pentru ca sa poti vedea in ei propria ta nastere buna – nastere din Dumnezeu, pentru ca sa-ti dai seama de menirea ta la cele de sus, pentru ca sa intelegi maretia sufletului tau, facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, pentru ca sa urasti trupul, lumea, patimile trupesti si toata zadarnicia cea pamanteasca si pentru ca sa nazuiesti din toate puterile si din tot focul dragostei ceresti spre imparatia cea de sus, luptandu-te cu patimile si cu poftele si cu toti vrajmasii vazuti si nevazuti ai mantuirii. Istoria Bisericii, vietile sfintilor, icoanele sfintilor, trebuie sa iti fie mereu calauze spre cer; iar mai presus de toate slujbele dumnezeiesti si Sfintele Taine, infranarea, postul si rugaciunea, si supunerea fata de pastorii duhovnicesti. Cu ce iubire de mama si sfanta pazeste sufletele si trupurile noastre Sfanta Biserica, oranduind pentru noi posturi dese, acre unora le par, pentru nestiinta lor, un fel de a le constrange libertatea! Prin infranare si post insa, Biserica vrea sa ne dea cea mai larga libertate spirituala; fiindca neinfranarea inrobeste duhul nostru trupului, patimilor si poftelor lui; trupul insusi se ingreuneaza si este doborat de boli.
Sfântul Ioan din Kronstadt, Liturghia – cerul pe pământ
loading...