Cum de Hristos, Care este fără de păcat, mă rabdă mereu și iară miliarde de oameni, iar eu să nu iert nici măcar o soră?

– Gheronda, nu pot să-i iert ușor pe ceilalți.

– Tu nu vrei să te ierte Hristos?

– Cum să nu vreau?

– Atunci de ce nu-i ierți și tu pe ceilalți? Să iei bine aminte la asta, căci este ceva pentru care Hristos se mâhnește mult. Este ca și cum El ți-ar ierta o datorie de 10.000 de talanți, iar tu nu vrei să-i ierți celuilalt 100 de dinari (Matei 18, 23-35). Să spui în gândul tău: ”Cum de Hristos, Care este fără de păcat, mă rabdă mereu și iară miliarde de oameni, iar eu să nu iert nici măcar o soră?”.

Într-o zi a venit la Colibă un tânăr despre care știam că avusese o neînțelegere cu cineva și, deși acela îi cerea să-l ierte, el nu-l ierta. La un moment dat îmi spuse: ”Gheronda, roagă-te ca să mă ierte Dumnezeu!”. Mă voi ruga, îi spun, ca să nu te ierte Dumnezeu”. Dar el mi-a repetat: ”Gheronda, vreau să mă ierte Dumnezeu”. Și atunci i-am spus: ”Dacă tu, binecuvântatule, nu-i ierți pe ceilalți, cum să te ierte pe tine Dumnezeu?”.

Dreptatea lui Dumnezeu este dragostea, îndelunga-răbdare; nu are nici o legătură cu dreptatea omenească. Această dreptate a lui Dumnezeu trebuie să o dobândim și noi. Într-o noapte, un om s-a dus la chilia Părintelui Tihon ca să-l jefuiască. După ce l-a chinuit destul pe Stareț – îl strângea de gât cu o funie – , a văzut că nu are bani și a dat să plece. Și în clipa în care pleca, Părintele Tihon i-a spus: ”Dumnezeu să te ierte, copilul meu!”. Acest răufăcător s-a dus apoi să jefuiască și pe un alt călugăr, dar acolo l-a prins poliția și a mărturisit singur că fusese și la Părintele Tihon. Atunci polițistul a trimis pe jandarm să-l aducă pe Părintele Tihon la interogatoriu, dar Starețul nu voia să meargă. ”Eu, copilul meu, l-am iertat pe hoț din toată inima mea”. Jandarmul însă nu dădea deloc importanță cuvintelor lui. ”Hai repede, Părinte! Îi spunea el. Aici nu merge cu <<iertați>> și <<binecuvântați>>”. Până la urmă, fiindcă Starețul plângea ca un copil mic, comandantului i s-a făcut milă de el și l-a lăsat să se întoarcă la chilia lui. Mai târziu, când Starețul Tihon își amintea de această întâmplare, nu-i venea să creadă: ”Măi, măi măi, copile, spunea el, oamenii din lume au alt tipic. Nu-l au pe <<iertați>> și pe  <<Dumnezeu să te ierte>>!”

-Gheronda, ce este ținerea de minte a răului? Să-ți amintești răul pe care ți l-a făcut cineva sau să simți răutate pentru cel care ți l-a făcut?

– Dacă îți amintești răul și te întristezi când acela care ți l-a făcut o duce bine sau te bucuri când nu o duce bine, înseamnă că ai ținere de minte a răului. Dacă însă, în ciuda răului pe care ți l-a făcut celălalt, te bucuri de sporirea lui, aceasta înseamnă că ai ținere de minte a răului. Acestea sunt criteriile după care te poți cerceta pe tine însăți în această privință.

În tot cazul, orice rău mi-ar face altul, eu îl uit. Arunc catastiful cel vechi în focul dragostei și-l ard. Pe vremea luptelor de partizani din 1944, într-o zi au venit partizanii în satul nostru. Afară era foarte frig. Atunci mi-am spus în sinea mea: ”Ce-or fi având să mănânce? Or fi flămânzi. Să le duc puțină pâine”. Când le-am dus-o, ei m-au luat drept iscoadă, însă mie nici prin gând nu mi-a trecut că acolo, prin munți, ei poate că îi fugăreau pe frații mei. Ce a spus Hristos? ”Să-i iubiți pe vrăjmașii voștri și să faceți bine celor ce vă urăsc”.

Cuviosul Paisie Aghioritul,  ”Patimi și virtuți” 

loading...

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *